Tiananmenplein en Verboden Stad - Reisverslag uit Peking, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu Tiananmenplein en Verboden Stad - Reisverslag uit Peking, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu

Tiananmenplein en Verboden Stad

Door: Coby, André, Rosa-Li en XiaoDou

Blijf op de hoogte en volg Rosa-Li en XiaoDou

07 Mei 2015 | China, Peking

Vandaag de warmste dag tot nu toe. Heerlijk weer, lekker in het zonnetje gewandeld.

Gisteravond ontdekten we tijdens ons wandelingetje na het eten een paar smalle winkelstraatjes met lampionnen boven de straat waar het ontzettend druk was. Een oudere heer vroeg ons in het Engels of dit de markt was, waarop wij in het Nederlands antwoordden dat we het niet wisten maar dat het er wel zo uitzag, en hij begreep ons ook nog . Wij vonden het op dat moment te druk, maar zijn vanmorgen op ons gemak teruggegaan. Smalle straatjes met veel eettentjes en souvenirwinkeltjes, gelegenheid om je á la Volendam in een kostuum te laten hijsen voor een foto op een troon enz. Heel gezellig. We zagen natuurlijk van allerlei leuks om als souvenir mee naar huis te nemen, maar gezien de warmte leek het ons beter later vandaag terug te gaan. Eerst naar…
Tiananmenplein en Verboden Stad. Om op het plein te mogen komen moet je tegenwoordig door een heuse veiligheidscontrole. Veel gedrang rondom een grote bezienswaardigheid (dat waren wij dus). Mensen die zogenaamd foto’s van iets maken maar stiekem opa of oma met ons op de foto zetten, dat werk. Zo lang Rosa-Li en Xiao er geen last van hebben laten we ze hun gang maar gaan, maar soms is het weleens irritant en draaien we ze demonstratief de rug toe. Enfin, tas door een scanner en zelf door een poortje – wij werden goedgekeurd. Rosa-Li en Xiao hebben van Lotus Tours een kaartje gekregen waarop in het Chinees wordt uitgelegd dat zij weliswaar in China zijn geboren, maar nu in Nederland wonen en geen Chinees meer spreken. Toen Rosa-Li zag dat alle Chinezen een pasje moesten laten controleren bij de politie, vond ze het tijd haar kaartje voor te leggen aan een Chinese agente bij de tassencontrole. De dame moest er hartelijk om lachen !

Eerst wat op het plein rondgekeken en foto’s gemaakt. De bloemversieringen van de 1 mei viering staan er nog en daardoor zag het er erg gezellig uit. De soldaten die de wacht houden zijn echter nog steeds erg ongezellig, GEEN foto’s van hen maken hahaha. Daarna naar de overkant via tunnels, en door naar de Verboden Stad. Vandaag gingen we er echt in. We hebben de regels wel een klein beetje ‘gebruikt’. In China mogen kinderen die kleiner zijn dan 1.20 meter vaak gratis een museum of attractie in. Xiao liep vandaag op andere schoenen dan gisteren, en zakte welwillend een heel klein beetje door z’n knieën. Helemaal trots was hij dat het gelukt was om zonder betalen mee naar binnen te mogen. We hebben lekker een paar uurtjes rondgekeken en foto’s gemaakt, en zijn daarna teruggewandeld naar het hotel.

Terwijl Rosa-Li en Xiao gingen zwemmen onder toeziend oog van André ging Coby een paar boodschappen doen. We hebben hier de Wangfulingstraat om de hoek. ’s Avonds barst het er van de politieagenten dus we gaan er voor het gemak maar van uit dat al dat goud en platina écht blinkt. Je hebt hier de ene na de andere shopping mall en als (belangrijke ???) Chinees moet je hier echt gezien worden. Schuin tegenover ons staat een shopping mall waar je alleen maar hele dure horlogemerken zijn gevestigd, ernaast is een complete modemall waar alle bekende merken (én C7A én H&M) zijn gevestigd, en de juwelierswinkels zijn niet op de vingers van één hand te tellen. Als we linksaf gaan bij het verlaten van het hotel komen we in een paradijs voor autoliefhebbers. We willen wel een wagentje aanschaffen, maar kunnen het niet eens worden of het een Aston Martin, Ferrari of Maserati gaat worden. In zo’n omgeving valt het niet mee iets te eten te kopen voor zaterdag in de trein. Na het nodige speurwerk bleek er een heuse supermarkt vlakbij ons hotel te zijn. Hele smalle deur door en dito trap af, et voila.. hier verkoopt men van babyvoeding tot hele sterke drank en van banaan tot kofferset.

We hebben de dag afgesloten met nogmaals een wandelingetje over de markt voor de aankoop van wat souvenirs en met eten in foodstreet. Rosa-Li en Xiao waren vooraf niet zo enthousiast om op straat te eten, maar toen ze de eerste dumplings achter de kiezen hadden waren ze om en genoten ze van een hapje hier en een slobbertje daar. André kreeg slang aangeboden en Xiao stond te griezelen bij de kevers, sprinkhanen en schorpioenen, maar verder was het lekker. Ze bereiden hier zelfs vijfvoeters (voor de niet Scheveningers: dat zijn zeesterren) al ziet dat er niet smakelijk uit.
Morgen onze laatste dag in Beijing. We bekijken morgenochtend wel wat we gaan doen, het leek er vanavond op dat het weer wat zou gaan omslaan. De wind wakkerde wat aan en het werd snel kouder.

Groeten uit Beijing !
Coby, André, Rosa-Li en XiaoDou

• 08 Mei 2015 - 02:43

Yulin! Rama, Dennis & Martine:

Het is dus gelukt! Gefeliciteerd! Fijn dat jullie blog nu werkt! Wat een leuke beschrijving van een dagje Beijing, wij kijken er al naar uit om daar vier dagen rond te wandelen! Kunnen jullie ons nog door geven waar dat leuke straatje met al die lampionnetjes is?
    Wij zullen Eric-Jan en Christa nog even treffen in Beijing, op de valreep.
    Wij wensen jullie een goede reis naar Changzhou, gaan jullie met de bullettrein? Geniet van het bezoek aan het tehuis, bijzonder hoor dat jullie daar straks ook rondlopen.
    Groetjes vanuit Yangshuo!

• 08 Mei 2015 - 09:30

Jan:

Hallo Buitenhekjes,
    Leuk dat het toch werkt op deze manier, als ik het lees komen er weer mooie herinneringen boven drijven van de reis die Elly en ik in China maakte. Goede reis verder en blijf schrijven.