Moon Hill and Golden Water Cave - Reisverslag uit Yangshuo, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu Moon Hill and Golden Water Cave - Reisverslag uit Yangshuo, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu

Moon Hill and Golden Water Cave

Door: Coby. André, Rosa-Li en XiaoDou

Blijf op de hoogte en volg Rosa-Li en XiaoDou

17 Mei 2015 | China, Yangshuo

Het leek ons wel een leuk idee om vandaag een stukje te gaan fietsen. Er zijn hier meer gezinnen met kinderen op vakantie met dezelfde soort plannen, waardoor er nog maar één tandem beschikbaar was. Gelukkig was er nog een buurman in het dorp, die ‘toevallig’ dezelfde tandems verhuurt als The Giggling Tree, dus konden wij ook op pad. Karst (die naam had hij al voordat hij naar dit gebied verhuisde) had iedereen gewaarschuwd: blijf op de verharde wegen en ga niet de onverharde paden op want die zijn na de overstroming van eergisteren nog onbegaanbaar !

Wij onderweg richting Moon Hill. Het was eventjes wennen op de tandems, maar we hadden de slag en het tempo (we gaan niet verslomen ! riep Xiao steeds) snel te pakken. Onderweg hele mooie bergen gezien, aardbeienkwekerijtjes, rijstplantage(tjes), een waterbuffel liep op de weg (nét het fototoestel nog niet in de aanslag), mensen aan het land op het werk, Rosa-Li zat achterop met haar camera paraat en fotografeerde er op los. Langs de kant van de weg wordt ook van alles verkocht, watermeloenen, aardbeien, tassen, hoeden, water, vlees en vis aan spiezen, je kunt het zo gek niet opnoemen. We hadden een heerlijke tocht.
Moon Hill wordt zo genoemd omdat het een natuurlijk gevormd gat in het gebergte is dat lijkt op een gekantelde halve maan. Via een op sommige punten best steile klim met een heleboel traptreden kun je naar boven klimmen voor een prachtig uitzicht. Je klimt tussen allerlei soorten bomen en grote planten door, ook door stukken bamboebos. Het is hier ontzettend vochtig, dus dat klimmen zorgt wel voor het verlies van een paar litertjes vocht, maar de beloofde uitzichten bleken de moeite meer dan waard.

Na een paar honderd meter fietsen op de terugweg kwamen we lang de Gold Water Cave. De grotten bestaan al eeuwenlang, maar zijn pas een jaar of zes ontsloten voor bezoekers. De Blokkertjes hadden ons getipt over deze grot, dus dat wilden we wel eens met eigen ogen zien en ervaren. Gelukkig was de grot weer open, want hij was twee dagen dichtgeweest – de overstroming had ook gevolgen voor de waterstand ín de grot. Nadat de volwassenen hun schoenen voor slippers hadden ingewisseld ging de gids ons voor. Bij de ingang hingen allemaal grote bellen waarop Rosa-Li en Xiao met een hamer heel hard mochten slaan. Het nut hiervan is ons ontgaan, maar het klonk heel vrolijk en de andere mensen in de grot waren tenminste op de hoogte van onze komst. Leuke rondleiding gehad met een glow in the dark demonstratie en toen….gingen de drie waaghalzen het modderbad in. De temperatuur in de grot is het hele jaar ongeveer 20 graden, en het modderbad dus ook. Je kon er zonder moeite blijven drijven volgens de ervaringsdeskundigen. Na het modderbad door naar het heetwaterbad. Een natuurlijke warmwaterbron zorgt voor een bad met een temperatuur van 40 graden Celsius. Heerlijk na dat modderbad, wel jammer dat door de warme dampen de lens van de camera steeds besloeg.

Verkwikt fietsten we richting Yangshuo en met een boog (en per ongeluk een omweg) terug naar onze standplaats. De baders doken het zwembad weer in om af te koelen na al dat fietsen en daarna hebben we lekker gegeten op de binnenplaats hier. Rosa-Li en Xiao hebben een vriendinnetje resp vriendje gevonden om mee te spelen en met z’n vieren vermaken ze zich prima. ’t Lijkt hier een beetje op het leven op een camping in de zomervakantie, heerlijk relaxen en doen waar je zin in hebt – helemaal leuk. Terwijl de kinderen spelen wisselen de ouders ervarings- en andere reisverhalen uit, goed om alles wat we tijdens deze reis gezien en meegemaakt hebben te verwerken.

Voor morgen voorspellen ze weer zware regenbuien. We wachten het maar af en zien wel wat we gaan doen.

Groeten uit Aishanmen village, Yangshuo, Guangxi Province, China !

Coby, André, Rosa-Li en XiaoDou

• 18 Mei 2015 - 07:47

Yulin, Rama, Dennis En Martine:

Wat een mooie beschrijving van jullie dag van gisteren. Genieten om te lezen hoe jullie Moon Hill en The Gold Cave hebben ervaren. Geweldig die modderfotos! Jullie hebben het ook naar jullie zin bij The Giggling Tree zo te lezen! Hopelijk valt het weer een beetje mee vandaag. Kunnen jullie nog wel een keer op de bamboevlotjes? De Dragon Bridge toer er naar toe is ook prachtig! Doen jullie vooral de groeten aan Min alias Cathy speciaal van Yulin en Rama?

Wij zitten intussen met enorme jetlag vanochtend waren we alweer om 03.00 uur klaar wakker.