Bullettrain - Reisverslag uit Suzhou, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu Bullettrain - Reisverslag uit Suzhou, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu

Bullettrain

Door: Coby, André, Rosa-Li en XiaoDou

Blijf op de hoogte en volg Rosa-Li en XiaoDou

09 Mei 2015 | China, Suzhou

Zaterdagmorgen half zeven, Beijing moet nog wakker worden maar wij zijn het al. We worden om 9.00u opgepikt door Zhu, die ons naar de trein zal brengen.

Als we na het ontbijt uitchecken blijkt Zhu al in het hotel te zijn. Hij blij dat wij al klaar zijn want meestal zit het verkeer rond negen uur muurvast in Beijing, en ’t is best nog een stuk rijden. Koffers staan net in de (school)bus of Zhu en de chauffeur krijgen een woordenwisseling. Wat wij ervan begrijpen is dat de chauffeur opdracht heeft gekregen meerdere mensen mee te nemen, terwijl Zhu volhoudt dat alleen wij vieren mee moeten. ’t Loopt erop uit dat beiden tegelijkertijd hun hoofdkantoor bellen en onderhand onderling stevig blijven discussiëren. Uiteindelijk rijden we weg en terwijl Zhu opgelucht ademhaalt vragen wij heel onschuldig of er een probleem is. Ja ! antwoordt hij volmondig, direct gecorrigeerd door NEE ! Het eerste is waarschijnlijk het juiste antwoord, het tweede het Chinese.

De traffic-jam valt op zaterdagmorgen mee en dus zijn we te vroeg op het station. Zhu legt uit wat onze gate is, wat het treinstelnummer en waar op ons kaartje de stoelnummers staan. Tot half elf hebben we de tijd om rond te kijken, dan begint het inchecken. Groot station en enorm veel mensen op de been, maar verder valt er natuurlijk niets te beleven. We peilen wel af dat stokouden, invaliden, mensen met kinderen en buitenlanders die paniekerig kijken met voorrang mogen inchecken. Dat lijkt wel handig maar we zijn niet in paniek, we vragen gewoon rustig en wijzen op onze bagage en dat blijkt ook voldoende voor een voorrangsbehandeling. We vinden ondertussen een nieuw woord uit (dat denken wij tenminste): MensenMassaManagement, in China zijn ze er goed in.

De trein is mooi en snel en rijdt altijd op tijd. Hier nooit blaadjes op de rails kennelijk. Na vertrek moet de vaart er even inkomen en afremmen blijkt ook wat tijd te kosten, maar verder merk je er niets van dat hij zo hard rijdt. Op een gegeven ogenblik zien we 306km/uur op het infobord staan. We kunnen goed om ons heen kijken, en we zien veel. Mooie landschappen en enorme hoogbouw, ook nog steeds veel in aanbouw, maar foto’s maken is wat lastig door dubbel glas heen. Precies op tijd komen we aan in Suzhou, Billy de gids staat al op ons te wachten en na ruim een uur over de snelweg worden we geïnstalleerd in Tongli Lake Resort.

Billy praat graag en veel en ook nog in goed Engels. Hij heeft overal wel een verhaaltje bij en een mening over. Hij vertelt in rap tempo over Suzhou, haar ontstaansgeschiedenis, ruim 8.400 vierkante kilometer in oppervlakte, waarvan 40% water, 13 miljoen inwoners waarvan 4 miljoen ‘origineel’ en de rest import, de bedrijvigheid is de laatste jaren door samenwerking met Singapore enorm toegenomen, de salarissen 40-50% gestegen maar de prijzen ook, het is niet eerlijk dat op reclameborden onjuiste huizenprijzen worden weergegeven maar hij snapt ook wel dat ze dat doen om mensen naar de buitenwijken te trekken want iedereen in het centrum is ook zo vol, hoe vaak iedere keizer naar Suzhou (beroemd om zijn tuinen) is geweest, dat in het Zomerpaleis in Beijing een hele straat is nagebouwd uit Suzhou. Dat Tongli een deel van Suzhou is maar niet altijd zo geheten heeft. Vroeger heette het namelijk FuTu en dat betekende ‘rijk land’. Toen het land in hongersnood was door misoogst dacht één van de keizers slim te zijn en de belastingheffing te verhogen, en FuTu kon wel extra belasting betalen, ze waren daar immers rijk genoeg. Een slimme ambtenaar veranderde het karakter van Futu een beetje zodat het TongLi werd, en de keizer het nakijken had met zijn belastingverhoging. Hij is Barcelona-fan en vindt Messi geweldig, maar is ook trots op het wereldkampioenschap pingpongen dat begin deze maand in Suzhou is gehouden, Luis Suarez noemen ze in China overigens Suteeth….

Morgen komt Billy ons om elf uur halen. We nemen dan de koffers mee naar de tuinen die we gaan bezichtigen en daarna brengt hij ons naar het nieuwste station van Suzhou om ons op de trein naar Changzhou te zetten. We hebben niet het idee dat we ons in het gezelschap van Billy ook maar één seconde zullen vervelen 

Groeten uit Tongli - Suzhou, Jiangsu, China !

Coby, André, Rosa-Li en XiaoDou

• 09 Mei 2015 - 22:47

Dennis,Bianca En Yilan:

Leuk om jullie reis mee te kunnen lezen!
    Goede reis morgen
    Liefs van ons drietjes