afscheid van Changzhou - Reisverslag uit Guilin, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu afscheid van Changzhou - Reisverslag uit Guilin, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu

afscheid van Changzhou

Door: Coby, André, Rosa-Li en XiaoDou

Blijf op de hoogte en volg Rosa-Li en XiaoDou

13 Mei 2015 | China, Guilin

Zoals onze gids gisteren al voorspeld had was het vandaag nóg warmer dan gisteren. En dat terwijl hij lachend vertelde dat niemand in China de weerman ooit gelooft. Toch nog een overeenkomst tussen China en Nederland, hahaha.

Vanmorgen uitgecheckt en de bagage in bewaring gegeven, en vervolgens een taxi genomen naar het stadscentrum. Mooie grote gebouwen en uiteraard veel lichtreclames, maar daarachter….veel leegstand en weinig winkelend publiek. Nu is het natuurlijk wel een gewone woensdagmorgen - waarop je zou mogen verwachten dat iedereen aan het werk is – maar toch. Kwam beetje vreemd over. We hebben een poosje rondgeslenterd en wat winkels bekeken, en toen weer een taxi terug naar het hotel genomen. Achter het hotel was een mooi parkje, dus daar de tijd zoveel mogelijk doorgebracht tot het tijd werd om naar het vliegveld te vertrekken.

Onderweg naar het vliegveld van Nanjing, een rit van ruim anderhalf uur, vertelde de gids nog van alles over de omgeving. We kwamen ook langs het bekende bamboebos, wat te ver uit het centrum lag voor ons om in het programma op te nemen. Ook de rust in het winkelcentrum en de kennelijke leegstand in de torenflats rondom ons hotel (s avonds was alles donker, bijna nergens brandde licht) ter sprake gebracht. Het blijkt dat (het bebouwde gedeelte van) Changzhou tot ongeveer 70 jaar geleden van noord tot zuid en van oost tot west slechts drie kilometer besloeg. Tegenwoordig is dat langs beide lijnen 100 km, een enorme expansie die vooral de laatste 20 jaar heeft plaatsgevonden. De gemeente Changzhou heeft veel grond verkocht en als je in China grond koopt moet je daar binnen een korte periode al met bouwwerkzaamheden beginnen, anders vervalt je eigendomsrecht. Er is dus enorm gebouwd en er heeft veel speculatie met de koop van appartementen plaatsgevonden, maar er is wel veel te veel gebouwd. Onderweg hebben we nog hele grote bouwprojecten gezien, waarvan ze nu al weten dat ze voor de leegstand worden gebouwd. Vorig jaar heeft de centrale Chinese televisie een onderwerp gebracht over twee spooksteden, Changzhou en nog één. 70% van de appartementen is ’s avonds niet verlicht !
Het geld dat de verkoop de gemeente heeft opgeleverd is goed besteed, er is een heel netwerk van blauwe bussen op vrije busbanen aangelegd, er zijn veel parken aangelegd en verfraaid en op dit moment wordt er gebouwd aan een netwerk van metrolijnen.

Al keuvelend op Nanjing Airport aangekomen, ingecheckt en gewacht op vertrek. Gelukkig had Shenzhen Airlines geen last van de vertraging die andere maatschappijen wel hadden, en dus kwamen we na twee best turbulente (jippie: zo voelt het op de kermis ook, riep Rosa-Li enthousiast) uurtjes in een vliegtuig vol bejaarde Chinezen in de stad van Xiao aan. Gids stond al op ons te wachten, busje in en rijden maar. We hebben een hotel aan een rivier, we denken in het centrum, maar voor vanavond is het te laat om op ontdekkingstocht te gaan. Morgenochtend om half tien moeten we weer fris en fruitig klaarstaan voor een volgende spannende dag.

Groeten uit Guilin, Guangxi Province, China !

Coby, André, Rosa-Li en XiaoDou