NIET voor dierenvrienden - Reisverslag uit Yangshuo, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu NIET voor dierenvrienden - Reisverslag uit Yangshuo, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu

NIET voor dierenvrienden

Door: Coby. André, Rosa-Li en XiaoDou

Blijf op de hoogte en volg Rosa-Li en XiaoDou

19 Mei 2015 | China, Yangshuo

De eerste onweersbui van vandaag hadden we al kort na het ontbijt te pakken, dus we besloten vandaag met de taxi naar Yangshuo te gaan. Xiao had nog bepaalde souvenirverlangens én het was marktdag.

De markt in Yangshuo is overdekt, maar er zijn ook groente- en fruitverkopers die op straat bij de ingang hun waren proberen te verkopen. Niet iedereen vindt het even leuk als toeristen foto’s van hen maken, dus hebben we dat vandaag van bovenaf (vanaf de voetgangersbrug over de straat) gedaan. Geeft weer eens een ander beeld, hahaha.

Het fenomeen visafslag is ons, gezien onze roots, natuurlijk niet vreemd en we hebben Rosa-Li en Xiao al lang ingewijd in de geheimen van de verse vishandel. Toen we de markthal inliepen bleken we aan de verse vis kant te beginnen. Vergeleken met de bakken met ijs waar bij ons de vis op wordt gepresenteerd……nou ja, kijk maar naar Xiao z’n gezichtsuitdrukking bij het zien van de handel. Grote bakken met een laag water erin voor de palingsoorten, bakken met levende kreeftjes en bakken met garnalen én bakken met netjes erin waarin steeds twee of drie levende kikkers (10-12cm groot) zaten. Zowel Rosa-Li als Xiao hadden hun twijfels bij deze handel(swijze).
Na de vis kwamen de groente en kruidenhandelaren in beeld, dat was al een stuk aangenamer al hoewel er een ‘bijzondere’ geur in de hal hing. Na een paar minuten liepen we alle vier te kuchen en te hoesten. Kan er geen omschrijving aan geven, ’t was niet aangenaam, wél prikkelend voor de luchtwegen.
Via een smalle gang kwamen we bij de resterende verse handel. Bakken met levende kippen, ganzen, konijnen en aan de kant geplukt en gevild, opgehangen om het bloed er uit te laten druipen. Er hing zelfs een hond met doorgesneden keel ! Achterin de hal planken vol met ‘vers’ vlees en rondvliegende vliegen. Wij er snel uit. Buiten uitte Xiao zijn verontwaardiging, hij wilde dat hij wat voor al die dieren kon doen, want dit was niet eerlijk en heel zielig voor ze.
Een stukje verderop hebben we uitgelegd waarom we ook deze kant van het dagelijks leven in een Chinese stad aan Rosa-Li en Xiao wilden laten zien. Gelukkig begrepen ze het, maar het blijft natuurlijk niet eerlijk en heel zielig voor al die dieren.

We hebben wat in een park rondgewandeld (niet de serene rust van Beijing-parken helaas, hier was een soort kinderkermis opgezet voorzien van allerlei decibellen producerende jammerapparaten) en Xiao z’n souvenirwens kunnen vervullen. Daarna zijn we met een tuk-tuk teruggegaan naar ‘de camping’ zoals alle kinderen hier the Giggling Tree noemen. De hele middag hebben Rosa-Li en Xiao in het zwembad gelegen, terwijl André met de camera op pad ging om foto’s van de omgeving te maken.
In ons oorspronkelijke reisschema zouden we overmorgen met een dagvlucht naar Chengdu vliegen, maar die vlucht is geannuleerd. Nu blijven we hier morgen overdag nog, om om half zeven ’s avonds naar het vliegveld te vertrekken. Ons vliegtuig gaat om half elf ’s avonds en landt pas na middernacht in Chengdu. Morgen dus geen verslag, donderdag misschien twee !

Rama en Yulin, jullie moeten de hartelijke groeten hebben van Katy !

Groeten uit Aishanmen village, Yangshuo, Guangxi Province, China !

Coby, André, Rosa-Li en XiaoDou