Sightseeing Changzhou - Reisverslag uit Changzhou, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu Sightseeing Changzhou - Reisverslag uit Changzhou, China van Rosa-Li en XiaoDou Buitenhek - WaarBenJij.nu

Sightseeing Changzhou

Door: Coby, André, Rosa-Li en XiaoDOu

Blijf op de hoogte en volg Rosa-Li en XiaoDou

12 Mei 2015 | China, Changzhou

Mooi weer vandaag in Changzhou, lekker warm met af en toe een lekker windje. Goede dag voor een sightseeing.

Rond tien uur werden we weer opgehaald door onze gids en zijn chauffeur. Deze meneer (hij heeft zich voorgesteld maar zijn naam is ons ontschoten) is ook heel aardig, maar hij is compleet anders dan Billy in Suzhou. Hij is altijd overheidsgids geweest en toen de overheid ging privatiseren kregen hij en zijn collega’s allemaal de kans aandeelhouder te worden in het geprivatiseerde bedrijf. Het is hem goed gegaan, en dat laat hij voortdurend weten. China is al sinds oudsher een land van rangen en standen en enorme competitie, heel anders dan bij ons. Ergens diep van binnen accepteren wij dat rangen en standen gedoe niet, misschien dat we daarom ook minder een klik met deze meneer hebben.
Desondanks vertelt hij wel een heleboel en heeft hij ons de mooie kanten van Changzhou laten zien. We begonnen vandaag in één van de kammenfabrieken van Changzhou. Hier worden door 50 medewerkers met de hand kammen gemaakt van hout en bamboe. Alles is handwerk, we hebben onze ogen uitgekeken. Arbeidsinspectie ? Nooit van gehoord! Hier zaagt, schuurt, freest, schaaft en verft men houten blokjes tot prachtige kammen zonder mondkapjes, oog- of oorbescherming of afzuiginstallaties voor het stof. We kregen een rondleiding over een aantal afdelingen en ook door het bijbehorende museum, wel ontzettend leuk om te zien. Rosa-Li en de andere twee meisjes uit Changzhou hebben in 2006 van meneer Wu een set kammen cadeau gekregen. Nu heeft Rosa-Li er zelf één uitgezocht.
Na de kammenfabriek gingen we naar een hele grote rozentuin. Meer dan 1.000 soorten rozen groeien en bloeien hier. Middenin het park staat een reuzenrad dat vandaag zelfs draaide. Dat is eigenlijk niet de bedoeling begrepen we, want het is vanwege gebrekkige veiligheid afgekeurd. Maar ja, het staat zo mooi precies op een as van de stad, dus laten we het af en toe maar rondgaan – toch?
Door naar het oude stadscentrum, waar de overheid een wijk heeft opgekocht waar vroeger veel dichters, schrijvers, schilders en andere kunstenaars woonden. De wijk is gerenoveerd en pas sinds kort voor het publiek open. Als je aan bepaalde voorwaarden voldoet kun je een ruimte huren en er een winkel in beginnen. Het was vandaag zo goed als uitgestorven, dus we hebben rustig rond kunnen kijken. De bedoeling is dat er een nieuw artistiek centrum ontstaat. Op een bepaald moment kwamen we bij de galerie van een beeldhouwer. Als de kinderen wilden mochten ze wel even met klei en de draaischijf aan de gang hoor, geen probleem. Xiao wilde wel en vond het heel leuk, maar ook wel moeilijk.
Door voor de lunch (pffft, moet dat echt ? we hebben net ontbeten en zijn al kilo’s aangekomen van al dat lekkere eten hier). We waren laat en moesten daarom eerst betalen voor we eten kregen, een deel van de bediening wilde namelijk naar huis. Het was weer erg lekker. De specialiteit van het huis hebben we aan ons voorbij laten gaan, een vissoort met dikke kop waar ze het achterlijf van afhakken, de kop net niet helemaal overlangs doorsnijden en dan met een groene peper in de ene en een rode peper in de andere helft een half uur laten stomen. ’t Leek ons wel lekker, maar niet voor de lunch.
Na de lunch hebben we diverse parken bezocht, een gedeelte van een taoïstische ceremonie gezien en hebben we van buitenaf de twee pagodes bekeken. De ene is ruim 150 meter hoog met een top waarin 25kg goud is verwerkt, de andere is 48 meter hoog en al honderden jaren oud.

Changzhou is een hele mooie stad, hebben we vandaag kunnen zien en we gaan vol indrukken morgenmiddag op weg naar Nanjing om daar het vliegtuig naar Guilin te nemen. We landen volgens planning tegen negen uur in de avond pas in Guilin, dus eer we in ons hotel zijn geïnstalleerd zal het wel laat zijn. Wellicht dat er morgen dus geen verhaaltje komt, waarvoor in dat geval bij voorbaat onze excuses.

Groeten uit Changzhou, Jiangsu Province, China !

Coby, André, Rosa-Li en XiaoDou